Blog

Blog a szoftverminőség-menedzsmentről. Személyes vélemények, hozzászólások, témák arról, hogyan javíthatjuk a szoftverek illetve a szoftverfejlesztés minőségét. Kiváncsiak vagyunk a véleményére.

Szedjen minőségbiztosítást nyugtató helyett
Szerző: FrontEndART Konfliktus van a szervezetében? Vezessen be minőségbiztosítást! 2014-02-20

Érdekes, számomra nem triviális összefüggésekre hívták fel ügyfeleink a figyelmet: a szoftver-minőségbiztosítás pozitív mellékhatásokkal jár.

 

 

A feszültség csak növekszik

 

Nagyvállalati ügyfelünk IT vezetője számára már-már kezelhetetlen problémává fajult az egyik alaprendszer szállítójának és a megrendelő üzleti terület közötti konfliktus. Az üzleti terület elégedetlen volt a fejlesztések minőségével, a szállító folyamatosan panaszkodott, hogy az ügyfél nem specifikál pontosan és nem teszteli ki a fejlesztéseket. A vita személyeskedővé kezdett válni, annyira elmérgesedett a helyzet.

 

Nézzük, mi a probléma

 

Az IT terület vezetőjével beszélgetve arra jutottuk, hogy közösen keressük a probléma megoldását.

 

Első körben interjúk keretében felmértük a főbb problémákat. A felmérés során mindkét fél kereste a saját igazát és a másikban a problémát. Szakértői szemmel elég gyorsan feltérképeztük a főbb szakmai okokat, problémagócokat. Természetesen tipikus és alapvető hiányosságokat tártunk fel, melyek megoldására szakmai (fejlesztés menete, tesztelés módszertana stb.) javaslatokat tettünk. Figyeltünk arra, hogy mindkét féllel folyamatos és őszinte legyen a kommunikáció és a visszacsatolás. A feltárási folyamat végére, az érintettek számára világos volt, hogy mi az amiért ő felelős és milyen előfeltételeknek kell teljesülnie ahhoz, hogy a saját munkáját jól tudja ellátni.

 

Workshop - hogyan tovább

 

A felmérési tevékenység lezárásaként workshopot tartottunk minden érintett fél részvételével; felhasználók, fejlesztők, IT csapat. Az volt a célunk, hogy közösen fogadjuk el az előrevezető lépéseket. A korábban elmérgesedett viszony miatt volt némi feszültség a levegőben. A megbeszélés mégis meglepően nyugodt hangulatú volt és a közös megoldáskeresés jegyében telt el. Sikerült az alapvető kérdésekben úgy megállapodnunk, hogy minden fél azt érezte, hogy előrébb lépünk a saját problémáinak megoldásában:

 

  • A felhasználó a szállítótól jobban figyelembe veszi az igényeit
  • A szállító nagyobb hangsúlyt helyez a minőségi szoftverfejlesztésre
  • A szállító ezáltal úgy érzi, hogy növekszik az ügyfél-elégedettség
  • Az IT vezetőnek előremutató módon sikerült egy akut problémát kezelnie

 

A workshop után mindkét félnél érdeklődtem, hogyan élték meg a közös útkeresést, hogy látják a folytatást. Alapvetően egyöntetű volt a visszajelzés: igen hasznosnak tartották a közös problémafeltárást és bizakodnak, hogy javulni fog a helyzet.

 

Az utóélet

 

A workshop után több hónappal beszélgetve az IT vezetővel jelezte, hogy a felmérés után gyakorlatilag normalizálódott a viszony. Már azzal, hogy a szoftver-minőségbiztosítás keretében elindult egy párbeszéd és problémamegoldás, sikerült a kialakult komoly feszültségeket jelentősen oldani.

 

Ezt azóta más munkánk során is visszajelezte az ügyfelünk. Azaz a szoftver-minőségbiztosítással a szervezetben felhalmozódott feszültségek is jól kezelhetők, mivel a résztvevők azt látják, hogy a korábban akutnak gondolt problémáikra is lehet megoldásokat találni.

 

Javaslom IT vezetőknek és szállítóknak a receptet, mely vény nélkül is kapható :).

0
szükséges a hozzászóláshoz.